Grup de suport 🤗 Login

ADHD la femei - manifestări clinice și particularități

ADHD-ul la femei este adesea subdiagnosticat, simptomatologia fiind mascată de depresie sau anxietate. Ele sunt predispuse la dificultăți semnificative, iar implicațiile hormonale sunt complexe. Diagnosticul și medicația pot îmbunătăți funcționarea. Un studiu de caz arată complexitatea evaluării.

by Andrei Hodorog

Manifestări clinice ADHD la femeie + studiu de caz - Dr. Iulia-Mira Milea-Cârmaciu - medic primar, psihiatrie adulți
Manifestări clinice ADHD la femeie + studiu de caz - Dr. Iulia-Mira Milea-Cârmaciu - medic primar, psihiatrie adulți

Împarte acest articol!

ADHD la femei - manifestări clinice și particularități

Manifestări clinice ADHD la femeie + studiu de caz - Dr. Iulia-Mira Milea-Cârmaciu - medic primar, psihiatrie adulți
💡
Nimic din ceea ce urmează NU reprezintă sfat medical sau profesional de orice natură. Acest articol reprezintă o transcriere sistematizată a conferinței video prezentă mai jos.

Pentru majoritatea afirmațiilor, referința bibliografică, preluată totodată din prezentarea Dr. Cârmaciu este:

Young et al. (2020). Females with ADHD: An expert consensus statement taking a lifespan approach providing guidance for the identification and treatment of attention-deficit/ hyperactivity disorder in girls and women. BMC psychiatry, 20(1), 404. https://doi.org/10.1186/s12888-020-02707-9

Bibliografia asociată instrumentelor de screening și diagnostic menționate în cadrul acestui articol se află în subsolul articolului

Manifestari clinice în ADHD la femeie: Dr Iulia Mira Milea-Cârmaciu

În cele două mari subdomenii (deficit de atenție și hiperactivitate-impulsivitate), există trei subtipuri de ADHD:

De asemenea, există trei teorii referitoare la fiziopatologia ADHD-ului:

  1. Disfuncții în rețeaua neuronală din zona frontală și mezo-corticală: aceasta ar cauza deficitului cognitiv;
  2. Disfuncții în sistemul dopaminergic mezo-limbic: o activitate redusă în timpul anticipării recompensei pentru pacienții cu ADHD;
  3. Volum cortical redus în diferite părți ale lobului frontal: Anumite regiuni ale lobului frontal prezintă volume reduse.

Conform criteriilor de diagnostic, simptomatologia trebuie să fie prezentă încă din copilărie. Cu toate acestea, este important de menționat că hiperactivitatea-impulsivitatea poate regresa la adult.

Evoluția trăsăturilor ADHD de-a lungul vieții

Citește și:

Evoluția trăsăturilor ADHD de-a lungul vieții
În evoluția trăsăturilor ADHD de-a lungul vieții, hiperactivitatea și impulsivitatea scad cu vârsta, în timp ce deficitul de atenție rămâne constant. Comorbidități precum anxietatea și depresia cresc odată cu înaintarea în vârstă, creând un context complex, generând nevoia de abordări personalizate.

O treime din copii prezintă simptomele caracteristice până la 20 de ani, 65% din ei având probleme cu funcțiile executive. Studii recente arată că 80% din copiii cu subtipul combinat prezintă simptome și ca adulți tineri.

Simptomatologia se poate transforma:

Comorbidități frecvente: tulburarea de spectru autist, anxietate, depresie, tulburarea afectivă bipolară, tulburare obsesiv-compulsivă, tulburări de alimentație, tulburări de personalitate, abuz de substanțe.

Prevalența ADHD la adulți este între 2.5% și 5%, conform unor studii recente, și 2.8% pentru adulții peste 25 de ani.

💡
Deși datele erau reprezentative la momentul înregistrării video, este posibil ca aceste date să nu mai fie de actualitate în momentul citirii articolului.

Citește și:

Convenție Europeană Diagnostic și Tratament ADHD adulți
Declarația de consens privind ADHD-ul la adulți oferă cele mai recente recomandări bazate pe dovezi, argumentând necesitatea evaluării cuprinzătoare, opțiunile de tratament stimulante și non-stimulante și polifarmacia în comorbidități, accentuând importanța abordării multi-modale și monitorizării.

Convenția Europeană de Consens Actualizată privind Diagnosticul și Tratamentul ADHD la adulți, tradusă integral în limba română

Trimiterile către specialist sunt mai frecvente la băieți decât la fete, în raport de 3 la 1 până la 16 la 1, ceea ce indică faptul că fetele sunt sub-diagnosticate.

Există diferențe mici între prevalența ADHD la bărbați și femei, dar simptomele sunt mai persistente la femei. Debutul ADHD-ului la femei pare a fi tardiv.

Teoria efectului protectiv la femei sugerează că pentru exprimarea ADHD-ului ar fi nevoie de o încărcătură genetică mai mare și de o expunere de lungă durată la stresori. Băieții ar fi mai sensibili la ADHD, iar femeile ar fi mai rezistente.


Ce simptome prezintă o femeie cu ADHD?

Are deficit de atenție, hiperactivitate și impulsivitate, dar severitatea simptomelor este mai redusă, mai ales în ceea ce privește hiperactivitatea și impulsivitatea. De multe ori, femeile nu au foarte multe simptome de hiperactivitate și sunt diagnosticate cu ADD, nu cu ADHD. Simptomele pot deveni evidente în perioadele de tranziție socială sau educațională. Femeile adulte devin conștiente de dificultățile lor și caută ajutor.

Influența hormonilor asupra ADHD-ului la femei

Simptomatologia poate fi exacerbată de schimbările hormonale: ciclul menstrual, sarcina și menopauza. Stimulantele centrale au un efect mai redus în perioada ovulației, când nivelul de estrogen este foarte crescut. În sarcină, simptomatologia ADHD se poate reduce semnificativ, astfel că pacientele nu mai au nevoie de tratament. Simptomele reapar post-partum, ceea ce arată influența hormonală asupra ADHD.

Comorbidități și diagnosticare ADHD la femei

Vulnerabilități și dificultăți la femeile cu ADHD

Comportamente de compensare și coping la femeile cu ADHD

Diagnosticare diferențială și tratament ADHD la femei

Tratamentul ADHD la femei nu diferă marcant între sexe, dar există mici ajustări.

Citește și:

Femei Autiste. Dincolo de mască - Recunoașterea autismului la femei și fete
Astăzi, de 8 martie, sărbătorim Ziua Femeii, o zi în care ne exprimăm recunoștința și aprecierea pentru femeile din viețile noastre și din întreaga lume. În România, această zi are o semnificație aparte. Ea ne aduce aminte de lupta femeilor pentru egalitate, demnitate și respect. Deși am parcurs un drum

Studiu de caz

O pacientă de 42 de ani, cu concubin și trei copii, cu loc de muncă în domeniul logisticii, vine pe bază de trimitere de la medicul de familie, cu întrebarea dacă are ADHD la adult, întrucât are un fiu cu ADHD, diagnosticat recent și recunoaște simptomatologia în propria persoană.

Anamneză și istoric medical


Familia și copilăria:

un copil mereu pus pe șotii, cu probleme la școală și acasă.

Performanțe școlare:

Spune despre ea că era "găurită".

Carieră și viață adultă: 

Excluderi medicale: Este exclus abuzul de alcool, droguri sau alte cauze somatice de hiperactivitate și tulburări de concentrare prin analize uzuale de sânge.

Evaluare psihologică și diagnostice

Screening și teste:

Mama îi acordă doar câte un punct, deci sub criteriile de diagnostic. Se întâlnește mama separat pentru un interviu special, confirmând hiperactivitatea încă de la grădiniță, dar fără a observa diferențe majore față de ceilalți frați.

Observații clinice:

Evaluare neuropsihologică

Funcția executivă:

Concluzie și tratament

Diagnostic: Pacienta îndeplinește criteriile de diagnostic pentru ADHD formă combinată.

Tratament: Începe tratamentul cu stimulante centrale și psihoeducație PEGASUS, bazată pe teorie cognitiv-comportamentală.

Vă mulțumesc!

Bibliografie asociată instrumentelor de screening și diagnostic (click aici pentru a expanda)

Rey-Auditory Verbal Learning Test (RAVLT):

Schoenberg, M. R., Dawson, K. A., Duff, K., Patton, D., Scott, J. G., & Adams, R. L. (2006). Test performance and classification statistics for the Rey Auditory Verbal Learning Test in selected clinical samples. Archives of Clinical Neuropsychology, 21(7), 693-703. https://doi.org/10.1016/j.acn.2006.06.010

Vakil, E., Blachstein, H., Wertman-Elad, R., & Greenstein, Y. (2012). Verbal learning and memory as measured by the Rey-Auditory Verbal Learning Test: ADHD with and without learning disabilities. Child Neuropsychology, 18(5), 449-466. https://doi.org/10.1080/09297049.2011.613816

Perceptive Trail Marking Test A/B:

Sánchez-Cubillo, I. 1., Periáñez, J. A., Adrover-Roig, D., Rodríguez-Sánchez, J. M., Ríos-Lago, M., Tirapu, J. E. E. A., & Barceló, F. (2009). Construct validity of the Trail Making Test: role of task-switching, working memory, inhibition/interference control, and visuomotor abilities. Journal of the International Neuropsychological Society, 15(3), 438-450. https://doi.org/10.1017/S1355617709090626

Taylor, C. J., & Miller, D. C. (1997). Neuropsychological assessment of attention in ADHD adults. Journal of Attention Disorders, 2(2), 77-88. https://doi.org/10.1177/10870547970020020

Dynamic Measure of Affect and Social Cognition (DMASC):

Sibley, M. H., Evans, S. W., & Serpell, Z. N. (2010). Social cognition and interpersonal impairment in young adolescents with ADHD. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 32, 193-202. https://doi.org/10.1007/s10862-009-9152-2

Schönenberg, Michael, Alexander Schneidt, Eva Wiedemann, and Aiste Jusyte. "Processing of dynamic affective information in adults with ADHD." Journal of attention disorders 23, no. 1 (2019): 32-39. https://doi.org/10.1177/1087054715577992

Adult ADHD Self-Report Scale (ASRSv1.1):

Kessler, R. C., Adler, L., Ames, M., Demler, O., Faraone, S., Hiripi, E., ... & Walters, E. E. (2005). The World Health Organization Adult ADHD Self-Report Scale (ASRS): a short screening scale for use in the general population. Psychological Medicine, 35(2), 245-256. https://doi.org/10.1017/S0033291704002892

Alcohol Use Disorders Identification Test (AUDIT):

Saunders, J. B., Aasland, O. G., Babor, T. F., De la Fuente, J. R., & Grant, M. (1993). Development of the Alcohol Use Disorders Identification Test (AUDIT): WHO Collaborative Project on Early Detection of Persons with Harmful Alcohol Consumption-II. Addiction, 88(6), 791-804. https://doi.org/10.1111/j.1360-0443.1993.tb02093.x

Drug Use Disorders Identification Test (DUDIT):

Berman, A. H., Bergman, H., Palmstierna, T., & Schlyter, F. (2005). Evaluation of the Drug Use Disorders Identification Test (DUDIT) in criminal justice and detoxification settings and in the general population. European Addiction Research, 11(1), 22-31. https://doi.org/10.1159/000081413

Autism Spectrum Screening Questionnaire (ASSQ):

Ehlers, S., Gillberg, C., & Wing, L. (1999). A screening questionnaire for Asperger syndrome and other high-functioning autism spectrum disorders in school age children. Journal of Autism and Developmental Disorders, 29(2), 129-141. https://doi.org/10.1023/A:1023040610384

Autism-Spectrum Quotient (AQ):

Baron-Cohen, S., Wheelwright, S., Skinner, R., Martin, J., & Clubley, E. (2001). The Autism-Spectrum Quotient (AQ): Evidence from Asperger syndrome/high-functioning autism, males and females, scientists and mathematicians. Journal of Autism and Developmental Disorders, 31(1), 5-17. https://doi.org/10.1023/A:1005653411471

Empathy Quotient (EQ):

Baron-Cohen, S., & Wheelwright, S. (2004). The empathy quotient: An investigation of adults with Asperger syndrome or high functioning autism, and normal sex differences. Journal of Autism and Developmental Disorders, 34(2), 163-175. https://doi.org/10.1023/B:JADD.0000022607.19833.00

Diagnostic Interview for ADHD in Adults (DIVA 2.0):

Kooij, J. J. S., & Francken, M. H. (2010). DIVA 2.0. Diagnostic Interview Voor ADHD in Adults bij volwassenen [DIVA 2 0 Diagnostic Interview ADHD in Adults]. DIVA Foundation https://cnas.ro/cjastm/media/pageFiles/2016-05-09%20interviul%20diva.pdf

Conners Continuous Performance Test (CPT-3):

Scimeca, L. M., Holbrook, L., Rhoads, T., Cerny, B. M., Jennette, K. J., Resch, Z. J., … Soble, J. R. (2021). Examining Conners Continuous Performance Test-3 (CPT-3) Embedded Performance Validity Indicators in an Adult Clinical Sample Referred for ADHD Evaluation. Developmental Neuropsychology, 46(5), 347–359. https://doi.org/10.1080/87565641.2021.1951270

Barkley Adult ADHD Rating Scale-IV (BAARS-IV):

Lynch, R. (2017). Psychometric Properties of the Barkley Adult ADHD Rating Scale—IV (BAARS-IV) in a College Sample. http://purl.flvc.org/fsu/fd/FSU_FALL2017_Lynch_fsu_0071E_14070

Wechsler Adult Intelligence Scale – Fourth Edition (WAIS-IV):

Benson, N., Hulac, D. M., & Kranzler, J. H. (2010). Independent examination of the Wechsler Adult Intelligence Scale—Fourth Edition (WAIS-IV): what does the WAIS-IV measure?. Psychological assessment, 22(1), 121. https://doi.org/10.1037/a0017767

Minnesota Multiphasic Personality Inventory-2 (MMPI-2):

Drayton, M. (2009). The Minnesota multiphasic personality inventory-2 (MMPI-2). Occupational Medicine, 59(2), 135-136. https://doi.org/10.1093/occmed/kqn182

Brief Inventory of Executive Functioning – Adult Version (BRIEF-A):

Roth, R. M., Isquith, P. K., & Gioia, G. A. (2005). Behavior Rating Inventory of Executive Function®--Adult Version (BRIEF-A) [Database record]. APA PsycTests. https://doi.org/10.1037/t86244-000

Løvstad, M., Sigurdardottir, S., Andersson, S., Grane, V. A., Moberget, T., Stubberud, J., & Solbakk, A. K. (2016). Behavior Rating Inventory of Executive Function Adult Version in Patients with Neurological and Neuropsychiatric Conditions: Symptom Levels and Relationship to Emotional Distress. Journal of the International Neuropsychological Society, 22(6), 682–694. https://doi.org/10.1017/S135561771600031X

Rabin, L. A., Roth, R. M., Isquith, P. K., Wishart, H. A., Nutter-Upham, K. E., Pare, N., ... & Saykin, A. J. (2006). Self-and informant reports of executive function on the BRIEF-A in MCI and older adults with cognitive complaints. Archives of Clinical Neuropsychology, 21(7), 721-732. https://doi.org/10.1016/j.acn.2006.08.004

DSM-5 Diagnostic Criteria for ADHD:

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). American Psychiatric Publishing. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596

💡
Dacă acest articol ți-a fost de folos și dorești să 🚀 susții creșterea acestui proiect și crearea de articole și resurse gratuite noi, poți dona dând click aici 💖 .
💡
Alătură-te grupului About ADHD România pe Facebook!
💡
Urmărește About ADHD România pe Facebook, pentru ultimele articole, live-uri și alte resurse.
💡
Informațiile prezentate pe acest site sunt oferite cu intenția de a servi drept resurse educaționale de bază și nu sunt menite să substituie consilierea profesională specializată.

Dacă sunteți o persoană în căutare de îndrumare pentru dvs. și/sau pentru o altă persoană aflată în grija dvs., este esențial să consultați direct un medic sau un specialist în sănătate mintală calificat pentru a primi sfaturi personalizate și adaptate specificităților situației personale. Această abordare asigură că veți beneficia de o îndrumare profesională înțeleaptă și cu adevărat relevantă pentru nevoile dvs. unice. Puteți găsi o listă de recomandări din comunitate pe site-ul DoctorADHD.com

Dacă sunteți un profesionist, accentuăm importanța angajamentului dvs. într-un proces continuu de formare profesională și educație, precum și necesitatea obținerii de supervizare clinică adecvată.